De ins & outs van een Delta-V-onderzoek

De ins & outs van een Delta-V-onderzoek

zondag 24 november, 2019

In het navolgende zal nader in worden gegaan op het Delta-V-onderzoek. Wat is het precies, wanneer wordt het gebruikt en hoe belangrijk c.q. doorslaggevend is de uitkomst ervan?

Wat is een Delta-V-onderzoek?
Delta-V staat voor het verschil van de snelheid van het aangereden voertuig vlak voor en vlak na de aanrijding. Een Delta-V-onderzoek wordt vaak in opdracht van een verzekeraar uitgevoerd. Dit gebeurt meestal bij achteropaanrijdingen, waardoor whiplash-achtige klachten kunnen ontstaan (bijvoorbeeld nek- en hoofdpijn, cognitieve klachten, et cetera). Bij een Delta-V-onderzoek wordt getracht uit de (voertuig)schade de botsingssnelheid en de kracht van de aanrijding te herleiden.

Waarom wordt een Delta-V-onderzoek verricht?
Is er sprake van een lage botsingssnelheid, dan bestaat de kans dat de verzekeraar op grond hiervan concludeert dat het ongeval de klachten waarmee een slachtoffer kampt niet kan hebben veroorzaakt. Een verzekeraar ontkent dan niet dat een slachtoffer klachten heeft, maar bestrijdt dus het causaal verband tussen het ongeval en de klachten.

Wat is de waarde van een Delta-V-onderzoek?
Het zal niet de eerste keer zijn dat een slachtoffer die door de aansprakelijke partij geconfronteerd wordt met een lage botsingssnelheid als uitkomst van een Delta-V-onderzoek afhaakt en hierdoor onterecht met zijn schade blijft zitten. Men zou op zo’n moment namelijk de indruk kunnen krijgen dat de uitkomst van een dergelijk onderzoek doorslaggevend is. Dit is echter zeker niet het geval.

TNO schrijft na wetenschappelijk onderzoek namelijk het volgende: “Op basis van de gevonden literatuur kan geconcludeerd worden dat de snelheidsverandering van het voertuig na een achterop aanrijding gebruikt zou kunnen worden als een eerste grove schatting van de kans op whiplashletsel. Er bestaan echter zoveel andere parameters die het ontstaan van whiplash beïnvloeden, zowel voertuiggebonden als mensgebonden parameters, dat het niet mogelijk is een scherpe grens te trekken voor een snelheidsverandering waarboven wel en waaronder geen reële kans zou bestaan op whiplashsymptomen. Het hanteren van een ondergrens voor een Delta V, waaronder (blijvende) whiplashklachten uitgesloten zouden zijn, is dan ook niet verdedigbaar.”

Ook in de rechtspraak wordt de botsingssnelheid weliswaar als relevante omstandigheid beschouwd, maar zeker niet als doorslaggevend.

Kort en goed: Alle omstandigheden moeten worden meegewogen bij de beoordeling van de vraag of het aannemelijk is dat klachten/beperkingen door een ongeval veroorzaakt zijn. Een goede dossiervorming is in dit kader van groot belang. Arcus Letselschade is u hier graag bij van dienst.

Wilt u dat wij contact met u opnemen?

    Meer nieuws

    Geslaagd beroep op overmacht bij een ongeval tussen een voetganger en een tram?

    maandag 18 juli, 2022

    Feiten en omstandigheden Op 12 april 2017 heeft op een voetgangersoversteekplaats in Amsterdam een aanrijding plaatsgevonden tussen een voetganger en een tram van GVB. Het verkeerslicht om de trambaan over te steken stond op dat moment op rood vanwege de (voor de voetganger links) naderende tram. Desondanks stapte de voetganger naar voren en liep de […]

    Lees verder

    Aannemer aansprakelijk voor arbeidsongeval waarbij een werknemer van de onderaannemer betrokken raakte?

    woensdag 8 juni, 2022

    Feiten en omstandigheden In deze casus gaat het om een bij een arbeidsongeval betrokken geraakte werknemer van DCD (onderaannemer). In opdracht van Current (aannemer) verzorgde DCD de aanleg van kabeltracés ter voorbereiding op de te verrichten werkzaamheden door Current, namelijk het aansluiten van die kabels op een centraal punt. Current voert in deze weer werkzaamheden […]

    Lees verder

    Heeft u schade? Stuur een mail of bel (076) 700 27 75